חדשות

שבועיים לקיצור התורנויות בפריפריה: המתמחים שבעי רצון, בפנימיות מחסור קריטי בכוח אדם

התקנים שאמורים היו למלא את החסר במחלקות הפנימיות עם התחלת המתווה לא הגיעו אליהן | האיגוד לרפואה פנימית: "אין מועמדים ראויים" | "מרשם": מנהלי בתיה"ח לא איישו את התקנים ויצרו מחסור בכוח האדם

חדר אשפוז במחלקה פנימית. צילום: רוני אלברט

בדיון שנערך הבוקר (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא "מעקב אחרי יישום מתווה קיצור תורנויות המתמחים בפריפריה", דנו בתקנים, בשכר המתמחים ובמחסור בכוח האדם. בדיון מסרו נציגי משרד האוצר והבריאות כי הסכם השכר ייחתם ויפורסם בקרוב.

איגוד הרופאים הפנימאים הציג את עמדתו בנושא הפערים העצומים באיכות המתמחים בין הפריפריה למרכז ובין השאר טען בנייר עמדה לקראת הדיון כי את שלב א' של בחינת ההתמחות עברו לאחרונה יותר מ-80% מהמתמחים מהמרכז, לעומת 50% בלבד מהפריפריה. בבית החולים ברזילי, לדוגמה, עברו רק 10% את הבחינה.

"המתווה לקיצור התורנויות יביא לצמצום ניכר בשעות החשיפה של המתמחים במחלקות, יפגע בשגרת הלימוד במחלקות ויביא להרחבת הפערים עוד יותר", ציינו באיגוד לרופאה פנימית. לדברי הפנימאים, "המחלקות הפנימיות שהחלו ביישום המתווה בשלב הראשון אינן ערוכות לקיצור התורנויות. התקנים שאמורים היו למלא את החסר בחלק מהמחלקות לא הגיעו אליהן ותקנים רבים לא אוישו. יתר על כן, קיימים תקנים בבתי החולים שהוקצו עוד קודם לשינוי זה, שנותרו ללא איוש בשל היעדר מועמדים ראויים".

ד"ר חפצי גרין, מנהלת מחלקה פנימית מבתי החולים קפלן ומזכירת איגוד הפנימאים, אמרה בדיון כי עוד לפני קיצור התורנויות קבעה ועדת טור כספא שצריך 16 תקנים במחלקה, ארבעה מומחים ו-12 מתמחים. "חייבים לעזור לנו שתהיה התקינה ובכמות מספקת", אמרה. "אם נישאר במצב שבו ב'ברזילי' יישארו מחלקות עם שניים-שלושה רופאים, כשיש בהן 40-50 חולים, לא נשרוד".

פרופ' ריימונד פרח, חבר ועד האיגוד, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים זיו בצפת, אמר בדיון כי בית החולים קיבל דחייה של יישום מתווה קיצור התורנויות ל-8 באוקטובר. "אני בטוח שתהיה פגיעה כלשהי במטופלים. לא יהיה מי שיעבוד בבוקר. כל התורנים יגיעו בשעה 13:00 ורופא שלא נמצא בשיעור הבוקר יפסיד".

הפנימאים הדגישו כי בשעות הבוקר המשמעותיות ביותר במחלקות, שבמהלכן נעשית התוויית תכנית טיפול בחולים, מעקב אחרי חולים ולמידה, יש מחסור קריטי בכוח אדם – שניים עד שלושה מתמחים בלבד במחלקות בהן שוהים 40-50 חולים;  אין המשכיות של טיפול ומעקב (בכל יום עובדים רופאים אחרים) ונפגעות שעות הלמידה המתקיימות במהלך ישיבות הבוקר וביקור הרופאים".

עוד טענו כי מתווה קיצור התורנויות, שנכנס לתוקף בתחלית החודש (3.9) יחריף את הבעיה. "אנו צופים שלקראת החורף הקרב, חלק מהמחלקות בפריפריה יקרסו מפאת היעדר כוח אדם מיומן ועלייה בעומסי העבודה, מהם יסבלו הרופאים וצוותי המחלקות", נכתב בנייר העמדה.

הפנימאים קראו לוועדת הבריאות להתערב בטרם יהיה מאוחר מדי. "יש לפעול ללא דיחוי ליישום המלצות ועדת טור כספא, לפיהן מספר התקנים הנדרש במחלקה פנימית הינו 16 תקני רופאים (ארבעה תקני מומחים + 12 תקני מתמחים). המצב במחלקות שהחלו את יישום המתווה רחוק מהמלצה זו. קיצור משך התורנויות מחייב תוספת תקנים מעבר ל-16 התקנים שאותם קבעה הוועדה".

נציגת האוצר בדיון אמרה כי כל התקנים (187) הוקצו אולם תקנים אינם כוח אדם ונעשים מאמצים רבים להגדלת כוח האדם.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם, אמרה בדיון כי אין טעם לדון בהצדקה או בהתנגדות למתווה. "הרכבת כבר יצאה מהתחנה", אמרה. היא העלתה את הסוגיה של אי הכללת הסטאז'רים ומתמחים ברוטציה במתווה וטענה כי מדובר במצב אבסורדי שבו הם ממשיכים לעבוד בתורנות של 26 שעות בעוד שהמתמחים שנכנסו למתווה עובדים 21 שעות". נציג משרד העבודה אמר כי נושא המתמחים ברוטציה טופל וכי הנושא לגבי הסטאז'רים ייבחן ויטופל.

ארגון המתמחים מרשם מסר כי המתמחים בבתי החולים שבהם מיושם המתווה מדווחים על שביעות רצונם מהיישום. הארגון קרא להקים ועדה לבחינת יישום הרחבת מתווה קיצור התורנויות למקצועות כירורגיים. עוד ציין הארגון כי "בטרם כניסתו של ההיתר לתוקף, ערכנו סיורים וביקרנו בבתי החולים בפריפריה שההיתר ההעסקה החדש חל עליהם וגילינו כי ישנם בתי חולים שלא מתכוונים לכבד את החוק, ולא פעלו בחודשים שקדמו לכניסת ההיתר לתוקף על מנת לאייש כוח אדם נוסף. אנחנו מבקשים מוועדה זו, לזמן מנהלי בתי חולים אשר לא איישו את התקנים ויצרו מחסור בכוח האדם בעקבות כניסת ההיתר לתוקף".

נציגת ארגון המתמחים של ההסתדרות הרפואית אמרה כי במרכז הרפואי סורוקה התקנים לא אוישו והמתמחים עובדים בעומס גדול הפוגע באיכות ההכשרה. "אנחנו לא מעוניינים בהארכת ההתמחות", אמרה בתגובה להצעה שהועלתה בדיון. "הארגונים צריכים להיערך למציאות החדשה".

בתום הדיון קרא יו"ר וועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו למשרדי האוצר והבריאות להגיע להסכם מהיר על שכרם של המתמחים שהתורנויות שלהם קוצרו. הוא ביקש ממשרדי הבריאות האוצר סטטוס עדכני של היישום בתוך 45 יום.

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  פריפריה,  קיצור תורנויות,  ד"ר ריי ביטון,  איגוד הישראלי לרפואה פנימית,  ד"ר חפצי גרין,  פרופ' ריימונד פרח,  ועדת הבריאות,  חדשות,  מחלקות פנימיות,  תקנים
תגובות