חדשות

הקרב על השעות הנוספות: האם שוב יידחה מתווה קיצור התורנויות?

בתחילת ספטמבר אמור להתחיל קיצור התורנויות בפריפריה, אך מאבק בין הר"י לאוצר על שעות נוספות לרופאים מאיים על יישומו | הר"י מאיימת בסכסוך עבודה ובארגון מרשם הודיעו: "לא נאפשר פגיעה בשכר העלוב ממילא שלנו"

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום: תומר נויברג / פלאש 90

מסתמן כי בהעדר הכרעה מי ישלם למתמחים על השעות הנגרעות בשל קיצור התורנויות של המתמחים מ-26 שעות ל-21, המתווה לקיצור תורנויות המתמחים לא יחל ב-1 בספטמבר, כפי שאמור היה להיות. המחלוקת היא על תשלום של כ-30 שעות חודשיות (6 תורנויות X 5 שעות) שבאוצר מבקשים להפחית משכרם של המתמחים.

נציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר קיימו היום (ה') דיון בנושא המתווה לקיצור התורנויות. המחלוקת שמטרפדת את התחלת החלת המתווה ב-1 בספטמבר היא על מספר חד ספרתי של מיליוני שקלים. האוצר דורש לבטל את יום המנוחה שניתן לרופאים בסיום התורנויות ואילו ההסתדרות הרפואית דורשת שלא לפגוע בתנאים של הרופאים שעושים תורנויות, המתמחים והרופאים המומחים.

אם תתקבל דרישת האוצר, המתווה לקיצור התורנויות, מ-26 שעות ל-21 שעות, יפחית כ-1,000 שקל משכרם של המתמחים, מרביתם מהפריפריה.

במסגרת המשא ומתן הוצע שהרופאים שייהנו מקיצור התורנויות ישלימו את השעות במסגרת שעות נוספות בתשלום גבוה יותר. בהר"י מתעקשים כי גם מתמחים שהתורנויות שלהם לא יקוצרו במסגרת המתווה יוכלו ליהנות מאפשרות זו.

ארגון המתמחים מרשם דורש מההסתדרות הרפואית להילחם למענם: "המדינה בוחרת לפגוע במתמחים. גם כעת, כשקיצור התורנויות העלוב, ל-21 שעות, אמור לצאת לפועל בעוד ימים ספורים, המדינה שוב מתייצבת, באמצעות משרד האוצר הכוחני, בניסיון לקחת מאיתנו ברגע האחרון את מעט הפירורים שהצלחנו לקבל. הפשרה למתווה 21 שעות, ולא 16+2 כפי שסוכם, נשענה לכאורה על הסכמה רחבה וגורפת של משרד הבריאות, האוצר והר"י, כי בצורה זו, ורק זו בלבד, ניתן יהיה לשמר את שכר המתמחים".

בהסתדרות הרפואית מסרו לדוקטורס אונלי כי הם נחושים שלא לאפשר פגיעה בתנאי הרופאים שעושים התמחויות, כולל מתמחים ומומחים צעירים.

המתווה אמור היה להתחיל במרבית המחלקות בעשרה בתי החולים בפריפריה ובכלל זה: מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ועוד. היישום אמור להיעשות בהדרגה, בספטמבר במחלקות פנימית, מיון וגריאטריה; במארס 2024 - נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה וביוני 2024 - ילדים.

המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה בשעה 13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. מדובר בקיצור התורנות מ-26 שעות ל-19 עד 21 שעות במתווה החדש. במקצועות הכירורגיים תימשך העבודה על פי המתכונת הישנה.

הר"י: "נגיע עד לסכסוך עבודה"

ההסתדרות הרפואית, כארגון היציג המנהל את הסכמי השכר ותנאי העבודה עבור הרופאים והמתמחים, הודיעה כי תחל בסכסוך עבודה. "אם לא יישמרו תנאי הרופאים, ננחה את הרופאים לא לשנות את מתכונת העבודה שלהם ונגיע עד לסכסוך עבודה", נמסר.

בארגון הרופאים המתמחים מרשם לא אהבו את התגובה על פיה לא יקוצרו התורנויות עד להסכמה על השכר ודרשו להכריז על סכסוך עבודה כבר כעת: "אנחנו שבים וקוראים להסתדרות הרפואית להכריז עוד היום על סכסוך עבודה ולהתייצב לצד המתמחים. הנחיה אל מנהלי בתי החולים שלא להתחיל את המעבר לעבודה בתורנויות המקוצרות אינה חוקית, אינה מקובלת עלינו בשום מצב ובוודאי שאינה הפתרון".

עוד נמסר מ"מרשם": "לא נאפשר את הפגיעה בשכר העלוב ממילא שלנו, ולא פגיעה בתנאים העלובים עוד יותר. וכל מי שתוהה בימים האלה למה הרופאות והרופאים המתמחים מתעניינים ברילוקיישן, קיבל חלק נכבד מהתשובה: המדינה לא רואה את המתמחים, לא סופרת אותם ועושה הכל כדי להבריח אותם מהמערכת. מי שרומס, מעביד בתת תנאים, משפיל ומשקר לרופאים, איבד את הזכות לדבר איתנו על אחריות".

נושאים קשורים:  רופאים מתמחים,  קיצור תורנויות,  שכר רופאים,  ההסתדרות הרפואית,  ארגון מרשם,  תנאי שכר,  משרד האוצר,  חדשות,  סכסוך עבודה
תגובות
אנונימי/ת
11.08.2023, 09:05

ציון חגי הפוליטיקאי העלוב דמיקולו הזה. הר"י הוא ארגון פשע..אתרום את כל הקריירה שלי לפירוקו. חבורת מסריחים

13.08.2023, 06:58

פחדן

אנונימי/ת
11.08.2023, 10:14

לא מבין דורשים לעבוד פחות ולהרויח יותר ???

לאנונימי 10:14 יקר
ברור שאינך רופא וחבל שאתה מתערב.
בגלל מחסור ברופאים דורשים מהרופאים לעבוד 24-26 שעות ברצף. נסה אתה להיות ער ולעבוד יממה שלמה בלי הפסקה. אז הרופאים לא רוצים. הם רוצים לעבוד עד 16 שעות רצוף (שתי משמרות ללא הפסקה) אפילו הצענו 8 שעות רפואה ואז החרדים יתפללו לבריאות העם. אבל כנראה זה לא עובד. אז עלה רעיון 19-21 שעות. זאת הדרך להגן על השרות הרפואי ועל הרופאים.21 שעות רצופות זה עדין מתיש וסוחט גופנית ונפשית, אבל יותר אנושי. אבל אם מישהוא חושב שהרופאים יסכימו לפגיעה בשכרם אז אותו מישהוא לא הבין ומבין. הרופאים לא ימשיכו לעבוד כפי שהיה עד כה ואף אחד לא יפגע בשכרם. למי שלא זוכר, הייתה שביתת מתמחים ב2011. אל נא יגררו שוב את המתמחים לאותו מצב. חבל לעשות אותה טעות פעמיים.

13.08.2023, 06:58

פחדן

13.08.2023, 06:59

בטעות, ישראל - כוון למגיב האנונימי...במסגרת המאבק שלי נגד ההתלהמות ברשתות אני מגיב לכל האנונימים במילה אחת - פחדן

13.08.2023, 06:59

פחדן

11.08.2023, 10:51

חברים יקרים,
להלן שוב הצעתי מלפני שנים רבות לפתרון מתווה התורנויות :
רופאים בכירים ומתמחים כאשר אינם מבצעים תורנות יעבדו ״רגיל״ בשעות 08:00 עד 16:00.
רופאים שמבצעים תורנות יבצעו חלקם ״תורנות ערב״ בשעות 12:00 עד 24:00, וחלקם יבצעו ״תורנות בוקר״ בשעות 24:00 עד 12:00. הלימוד (teaching) יינתן ע״י הבכירים משעה 08:00 עד שעה 12:00 לתורנים של תורנות הבוקר, ומשעה 12:00 עד שעה 16:00 לתורנים של תורנות הערב.
באופן כזה משך התורנות יהיה רק 12 שעות, ויכלול אפשרות ל- 4 שעות teaching בכל תורנות.
הדבר ידרוש כמובן יותר תקנים, אך משך התורנות יתקצר משמעותית,
ל- 12 שעות בלבד. במחלקות מסוימות יוחלט על 12 + 2.
בהצלחה 🌷

אני קורא ולא מבין
ארגון מרש"ם דורשים מהר"י ? האם מרש"ם זה לא אותם רופאים ושאינם רופאים שאינם חברים בהר"י ? הרי הם הוציאו עצמם מהכלל. הם לא חברים בהר"י ואין להם כול זכויות בהר"י. הם יכולים לפנות לארגוני רופאים בעולם ולבקש שיגנו עליהם. זה בסדר גמור שיפנו לאיגודים קנדים או אוסטרלים. היכן שהם חברים, שם שיבקש תמיכה.
בישראל, למי שלא יודע, יש הסתדרות רפואית שמכילה בתוכה את כול מי שרוצה. מי שלא רוצה חופשי לנפשו. אבל לא להיות חבר ולדרוש זאת חזירות. חזירות לשמה. ואני מאמין שרק מי שחבר בארגון זכאי לזכויות שהר"י השיגה. האחרים שיקבלו זכויות היכן שירצו.
אני מאמין שהר"י, ופרופ' ציון חגי בראשם צריכים לדאוג רק לחברי הר"י והמטופלים. רוצה מנכ"ל משרד הבריאות להפגש עם מרש"ם זה בסדר, אבל שלא יופתא שמה שהוא מסכם איתם לא מחייב את הר"י ורופאיה. ואם הר"י תכריז שביתה, מנהלי בתי "ח ומרפאות צריכים לזכור שהשביתה מחייבת רק חברי הר"י, והאחרים חייבים להגיע לעבודה
מו"מ שכר והחלטות בדרך מיועדות רק לחברי הר"י ובמידה ותהיינה תוצאות הן מיועדות לחברי הר"י בלבד

אנונימי/ת
11.08.2023, 16:35

ואחכ מתפלאים שרופאים בורחים מהארץ ואלה שבחו"ל לא רוצים לחזור. האוצר מתעלל במתמחים ברופאים והר"י במקום להגן על כולם ולשמור על האינטרסים של כל המקצוע החל מהסטודנטים לרפואה, המתמחים, הרופאים על על התחומים, כמו כל ארגון מקצועי, משתפ"ית עם האוצר באופן ציני מגעיל ואח"כ גם מפרסמת פוסטים ומאמרים "שיש לנקוט צעדים בדחיפות להגדיל את מספר הרופאים" גועל נפש. הר"י תתחילי עם זה שתלחמי על הדור הצעיר, גם אם זה אומר ללחוץ יד לארגון מרשם. גילדת הר"י תראו מנהיגות וחשיבה ארוכת טווח לעתיד מערכת הבריאות בארץ, לשימור הדור הצעיר של הרופאים שלנו.

13.08.2023, 07:02

פחדן

אנונימי/ת
11.08.2023, 20:16

חבל שמנצלים מצב פוליטי כתרוץ לעזיבה. וחבל שבכלל הרופאים כאירגון נכנסים לסוגיות הפוליטיות.
מצב הרופאים והרפואה בארץ היה טוב בהרבה אם הר"י היו ממלאים את התפקיד שיועד להם - תנאי הרופאים, תנאי שכר ופנסיה, עליה בתקני רופאים ועוד. למרות הסקרים, מירב אלו שעוזבים עושים זאת בגלל תנאים, שכר והזדמנויות קידום. כדי שצעירים ישארו בארץ, צריך להציע אופק של פחות שעות עבודה, שכר יסוד ראוי והכללת כל תוספות השכר לפנסיה

13.08.2023, 07:02

פחדן

אנונימי/ת
12.08.2023, 13:53

כחלק מהיותכם כלי תעמולה פוליטי, ליהגתם אודות רילוקשיין, שמנהלי בתי חולים בעולם מתחננים בפניכם לעבור לעבוד אצלם בתנאים חלומיים, קדימה תעברו. לאלה מכם שעוסקים כיאות ברפואה בלבד מגיעים תנאים נורמליים של עבודה, דהיינו 8 שעות ביום ומי שלא עובד בבוקר יעשה תורנות של 8 שעות.

13.08.2023, 07:02

פחדן